Dette er en blogg som jeg har oppretta i forbindelse med kurset "Digitale tekster i norskfaget" på NTNU 2007

torsdag 26. april 2007

Det digitale klasserommet

Det er mange utfordringer med det digitale klasseromme. Skal elevene få ha mobiltelefonen framme - ikke for å ringe, men for å notere inn lekser, eksamensdatoer ol. eller høre på musikk? Skal elevene legge vekk bærbare pc-er, eller slå av stasjonære når de sitter i nærheten, når jeg ønsker å få oppmerksomeheten deres? Eller som idag: Skal elevene få sitte og se på DVD via kanon på lerret i klasserommet i spisefri og fritime? I utgangspunktet kjenner jeg at jeg er skeptisk (selv om jeg tillater både musikk på øret og mobilen framme i timene); bør ikke elevene heller være sosiale, snakke med hverandre, flørte, gjøre lekser, tvinne tommeltotter og sladre i disse etterlengta fritimene framfor å sitte foran en skjerm? På den annen side kjenner jeg meg som en gammel kjerring idet jeg ytrer min reservasjon overfor elevene, som på sin side argumenterer med at flørte kan de gjøre hvor som helst, og de som ikke vil se på film kan jo gå i kantina eller biblioteket eller på gangen. Jeg lurer på hvor vi skal sette grensene, om vi overhode skal sette grenser - eller om jeg bare er nettopp ei gammel kjerring som overhode gidder å bekymre meg over konsekvensene av nettopp det digitale klasserommet?

2 kommentarer:

Hildegunn sa...

Flotte flannerier. Disse kunne gått rett inn som "petit" i Adressa. Relevante spørsmål du stiller - og forståelige frustrasjoner. Her gjelder det vel kanskje å finne en form for balanse mellom den gamle kjerringa og den kule læreren? Jeg har ikke svaret....... Noen andre?

merete sa...

Vi er flere kjerringer i systemet! Jeg tror ikke ungdom har vondt av grenser, de må ikke være for trange, men alle mennesker som lever i samfunn trenger vel grenser? For noen uker siden leste jeg et leserinnlegg fra frustrert ungdomsskoleelev. Han var elev i en åpen ungdomsskole, og han lengtet etter klare regler, orden, fast pult som sto i rekke og bagen på gulvet ved siden av - hver dag! Dette er nesten ordrett sitert. Fri flyt er ikke alltid et gode. Et annet eksempel: Min tredjeklasse hadde hver sin bærbare da de gikk i første. En av de mer ustrukturerte gutta (som raskt fikk sin faste plass rett foran kateteret)sa da han begynte i 2. klasse at pc på pulten hadde ødelagt første året hans. Han klarte ikke konsentrere seg så lenge han hadde den konstante fristelsen hos seg hele tida, og selv når ordren var å legge ned lokket, gikk det an å ha det på gløtt og kanskje lure seg til å trykke på en tast el to. Pussig nok vet ikke barn og unge sitt eget beste bestandig, voksne vet det kanskje litt oftere...